coritaopsulawesi.reismee.nl

Tentena en Badavallei

Zondag 26 juli

Onze 2-daagse tocht hebben we achter de rug. Het was verschrikkelijk leuk! We werden om 8 uur afgehaald door chauffeur en gids. We begonnen aan een rit van 3 uur over een weg die een heel stuk prima bereidbaar was, maar ook hele stukken nauwelijks. Al in de auto was het heel leuk met de gids; hij sprak heel wat Nederlands, wat hij geleerd had van toeristen. Hij probeerde ook van ons weer zoveel mogelijk Indonesisch te leren. We hebben onder andere Nederlandse kinderliedjes voor/met hem gezongen. Wej hebben “hoofd, armen, knieen, teen” van hem in het Indonesisch geleerd.

In de vallei aangekomen eerst naar het resort gegaan en geluncht. In de middag een wandeling door derijstvelden gemaakt naar een megaliet in de buurt van het resort. Alles wordt nog met de hand gedaan. Het was het moment van oogsten en dorsen. Ook dat laatste werd met de hand gedaan door bossen rijst heel hard op een schuin “wasbord” te slaan. En dat in de hete zon! Sommigen hadden wel een afdakje gemaakt van plastic of palmbladeren.

De megalieten zijn grote sculpturen waarvan niemand de herkomt weet. Ze zijn eeuwen oud de schattingen varieren van 3000 v. Chr. tot 1300 n. Chr. Veel wetenschappers hebben gehoopt de oorsprong ervan te kunnen achterhalen, hetgeen tot nu toe niet gelukt is. Ze worden wel vergeleken met de beelden op de Paaseilanden.

Terug bij het resort met de auto op weg naar een aantal andere megalieten, te bereiken na een wandeling door het rijstveld. Dat is wel balanceren over de walletjes tussen de velden, wat ook een keer mis ging met een nat been tot gevolg! Ook hebben we een fabriekje bezocht waar de rijst gepeld werd.

Het leuke van met een gids onderweg zijn is dat hij van alles aan kan wijzen en alle vragen waar wij mee zitten kan beantwoorden. Onder andere kon hij vertellen wat voor producten er zo hier en daar op grote plastic zeilen op de grond te drogen lagen: koffie, cacao en kruidnagel. Er stonden in de vallei heel veel cacaoplantages. Leuk om te zien waar de chocola vandaan komt.

De volgende dag begon onze wandeling door het dorp. We liepen langs een school waar de onderwijzer net bezig was met de kinderen in de tuin. Hij sneed een cacaovrucht af en open en liet ons de pitten zien, die op dat moment nog in een wit donslaagje zaten en heerlijk zoet smaken.

De kinderen van de school hebben voor ons “hoofd, schouders knieen teen” gezongen en wij voor hun in het Nederlands. Verrassend en hilarisch

Vervolgens weer een prachtige wandeling door het veld om de grootste megaliet te kunnen bekijken, genaamd Palindo, 3,5 meter hoog. De chauffeur kwam ons daarvandaan ophalen om ons naar iemand te brengen die nog de kunst verstaat van boombast een weefsel te maken. Het weefsel wordt gebruikt om traditionele kleding van te maken. Mensen van hier trouwen in de kleding, die tegenwoordig gehuurd wordt. De trouwdag bestaat uit 3 afzonderlijke huwelijkesafsluitingen, een culturele, waarvoor dus deze kleding, een voor de kerk en een voor het gouvernement. En daarna feest met veel en luide muziek, zoals we die nacht vanuit ons hotel hadden kunnen horen.

Na de lunch terug naar Tetena. Onderweg de tukan gespot, apen en Rita heeft zelfs een beer gezien.

Maandag 27 juli

Gisteren hebben we met een privechauffer bezienswaardigheden rond Tentena bezocht. We begonnen met de waterval. Een metershoge waterval, onderbroken door diverse rotspartijen waar mensen op klommen. Op weg daarheen passeerden we een plek waar veel volwassenen op de grond zaten voor een open gebouwtje. Wij werden uitgenodigd erbij te komen zitten. Het bleek een soort zondagschool te zijn. De kinderen werden daar door een juf bezig gehouden met een verhaal en gezang over Jezus. Na 10 minuten vonden we dat we ons stichtelijke portie voor die dag wel weer gehad hadden en zijn we doorgelopen naar de waterval. Daarbij nog wel opgehouden door een grote Islamitische familie die met ons op de foto wilde. Als we niet oppassen zijn we voortdurend bezig met poseren.

Daarna naar een strandje met prachtig wit zand gereden. We hebben daar heerlijk koffie gedronken, gezwommen (wat een lekker water!) en geluncht. Na de lunch zijn we met een gids vandaar naar een plek geklauterd waar een aantal schedels en botten lagen. Een soort graf. Ook in Tentena zelf zijn een aantal grotten met menselijke resten en doodskisten. Een daarvan hebben we op de terugweg bezocht. Het waarom van die begraafplaatsen is wat onduidelijk. Iemand vertelde ons dat het de 2de begraafplaats van mensen is. Eerst worden ze elders begraven en op het moment dat alleen de botten over zijn krijgen die een andere plek. Of dat dan weer met een ritueel plaats vond?

Vandaag een “rustdag”. Om 8 uur al op weg naar de markt. Veel verschillende soorten groenten en vissen, kippen die ter plekke geslacht werden en vleermuizen. Ook veel textiel. Echt de lokale markt, verder geen toerist te bekennen. Terug bij het hotel hebben we onze was gedaan, maandag wasdag tenslotte!

Gerda

Dat was weer een heel leuk verslag, dank en fijne tijd samen. Baby is nog niet geboren!

Roel

Gelukkig weer een blog! De laptop doet het dus weer. Het verhaal wordt steeds mooier. Jullie maken wat mee. Als een film leest het en zie ik de beelden als ik de plaatsnamen nog eens nagoogle. Wat prachtig allemaal.....

Gerda

Weer allemaal leuke verhalen, ik ben blij dat julie zo'n geweldige reis maken en geniet wachtend op de bank! Jullie horen hoop ik snel van mij......

Mbudde

Lieve groet van het thuisfront. Je keuken staat, de achterpui geschilderd en ook hier weer stralend weer. Veel nieuwe ervaringen en geniet . Liefs marianne budde